- eläinkouluttaja
- kouluttanut eläimiä työkseen 15 vuotta, pääasiallisena työnä 10 vuotta
- kouluttaa eniten ihmisiä, toiseksi eniten koiria tai lintuja (kanoja)
- oma yritys Trainer's Choice
KOULUTUKSEN TEKNINEN TOTEUTUS
Vahvisteen käytön osa-alueet
- ajoitus (milloin)
- vahvistetiheys (menestyksen määrä)
- kriteeri (vaatimustaso)
Ajoitus
- Reagoimalla et ehdi, joten on ennakoitava
- Vahviste tulee antaa täsmälleen halutun käytöksen aikana
- Koskaan et saa mitä haluat, aina saat sitä mitä vahvistat!
- Palkkion ajoitus on kouluttajan tärkein taito
- Vaatii jatkuvaa harjoittelua
- Yleisin koulutusvirhe
- Omia mekaanisia taitoja voi harjoitella ennen jokaista treenisessiota eläimen kanssa
- Mitä tarkemmaksi koulutuksellinen näkö tulee, sen paremmin oppii näkemään, miten myöhässä on
- Aluksi kouluttajalla on illuusio ajoissa olemisesta, kun on itse vielä tietämätön omista virheistään - Nopeutta ja täsmällisyyttä joutuu harjoittelemaan
Vahvistetiheys
- Vahvista usein
- Vähintään 12 vahvistetta minuutissa kun asia on uusi
- Korkea vahvistetiheys vähentää häiriöihin reagoimista
- Matala vahvistetiheys lisää häiriöihin reagoimista
Kriteeri
- Vahvista vain
- kriteerit täyttävä käytös
- yhtä kriteeriä kerrallaan
- halutunlaista käytöstä - Teitkö maalin? Vastaus on joko kyllä tai ei.
- Muuta kriteeriä, kun kaksi perättäistä harjoitusta on onnistunut 80 %
- Kriteeri = yksiselitteinen, yksityiskohtainen vaatimustaso, ei muutu paitsi silloin kuin sitä tarkoituksella nostetaan
- Tiedät nostaneesi kriteeriä liikaa, jos et pääse palkitsemaan (vahvistetiheys)
- Nosta koko ajan vähän, ei kerralla paljon
- Noin 85 % koulutuksessa ilmenevistä ongelmista johtuu ylläolevista seikoista (ajoitus, vahvistetiheys, kriteeri)
- huom. uuden käytöksen koulutuksen aikaisista ongelmista, ei esim. ongelmakäytöksistä
Tee kouluttamisesta mahdollisimman yksinkertaista
- Tommylla teemat lenkeillä:
- 1 teema (=treenattava asia) / 1 lenkki (esim. yhdellä lenkillä treenataan seisomista, toisella maahanmenoa...)
- määrittely ennen lähtöä kriteereineen
- tämä on Tommyn koirien ainoa käytännön harjoittelu, muuta käytännön harjoittelua (yleistämistä) ei tehdä
- Tommy tekee perättäisellä sessiolla 10-15 toistoa, sessioita on yhteensä muutama lenkin aikana - Tommy käyttää loppuvaiheen koulutuksessa mieluusti muuta kuin ruokaa
- ruoka kuitenkin alussa
- leikin kanssa tiedettävä, milloin ja miten
- esimerkiksi seuraamisen oltava jo vahva käytös koiralle, jotta leikki ei sotke sitä - Loppuvaiheen koulutuksessa vahvistetiheydellä ei ole enää niin suurta merkitystä
- Tekeminen itsessään nostattaa ruoan arvoa
- alussa suoritusvire ei ole tärkeä, se voi nousta tehdessä sitä mukaa kun ruoan (tai muun vahvisteen) arvo kasvaa
Tärkeysjärjestys kouluttamisessa
- Kouluttajan oma toiminta
- Miten suhtaudut tilanteisiin?
- Miten ennakoit tilanteita?
- Miten toimit koiran näkökulmasta? - Tarkka palkitseminen
- Mikä toimii palkkiona?
- Mistä asiasta palkitaan (reaktio/käytös)?
- Mihin palkitaan (palkkion suunta)?
- Kuinka monta kertaa?
- Toteutuuko vahvistetiheys ko. treeneissä? - Apuvälineiden käyttö
- Mitä välineitä käytetään (kuonopantaa, talutinta, pilliä, naksua)?
- Miten kyseistä välinettä tulisi käyttää (onko ehdollistettu/yleistetty väline toimivaksi)?
- Mikä tarkalleen ottaen on reaktio, mihin välinettä käytät?
- Kuinka suurta tarkkuutta toiminnan vahvistaminen edellyttää?
- Missä vaiheessa koulutusta välineet ovat tarkoituksenmukaisia?
→ Ei ole hyviä tai huonoja välineitä: niitä käytetään hyvin tai huonosti
→ Väline ei kouluta koiraa, vaan ihminen
- Palkkaatko samasta käytöksestä, jonka merkkaat kehulla/naksulla?
Kun naksautat yhdestä ja palkkaat toisesta, molemmat käytökset kyllä vahvistuvat, mutta palkintoa edeltävä käytös jyrää tavoitekäytöksen. - Se, mikä ihmisten mielestä vaikuttaa säännölliseltä vahvistamiselta on usein eläimen mielestä epäsäännöllistä
- Ihmisetovat vajavaisia, asioita jää vahvistamatta reaktionopeuden ja tarkkaavaisuuden puutteen takia
- Siksi on aivan turha tehdä vahvistamisesta tahallaan epäsäännöllisempää kuin se jo on
- Pyrittävä täsmällisyyteen ja yksiselitteisyyteen
Kouluttamisessa huomioitavaa
- Luo onnistumisen edellytykset
- Mieti tarkalleen mitä haluat
- Suunnittele harjoitus etukäteen
- Kun koulutat, keskity koiraan koko ajan
- Pidä harjoitukset lyhyinä
- Kirjaa kaikki ylös
- Miten pitkän treenin muistat/jaksat kirjoittaa ylös?
- Yleensä 2 x 30 sek on hyvä treeni, 3 x 30 sek on jo vaikea
→ 3-4 kpl 1,5 min periodia päivässä → minuuttitreenit - Tiedä mitä haluat ja mitä et halua
- Ei pehmeä koulutus, vaan johdonmukainen koulutus
- Turvallisin ja nopein tapa on R+ & P-
Think plan do!
Jos et onnistu...
- lopeta koulutus heti!
- älä anna eläimelle mahdollisuutta oppia ei-toivottuja asioita - palaa kohtaan kaksi: plan (suunnittele)
- tarkista, oletko toiminut suunnitelman mukaan
- pysy suunnitelmassa
- Älä rankaise eläintä omista mokistasi
- omia mokia ovat, jos koira ei opi tai oppii väärin → johtuu huonosta koulutuksesta
Jaksota koulutus
- Periodit / koulutusjaksot
- muutama minuutti kerrallaan
- koulutusjakso koirille 2-5 min
- (30 sekunnin sessio, 2 minuutin jakso = neljä sessiota/jakso = 4 x 30 s)
- periodin tulisi sisältää useampi sessio, joiden välissä voi olla pieni tauko - Kyse ei ole koiran jaksamisesta vaan ihmisen herpaantumisesta → ihminen ei jaksa keskittyä yhtäjaksoisesti enempää
- Pätki koulutus pieniin paloihin → helpottaa nousujohteisuuden seuraamista
- Tarkista menettelytapasi
- jos käytös pysyy ennallaan 3 sessiota
- jos käytös huononee kahden ensimmäisen session aikana - Jokaisen session jälkeen sinun tulee kysyä itseltäsi: "Olenko nyt parempi kuin aloittaessani?"
- Jokaisen vahvisteen jälkeen sinun pitää pystyä vastaamaan kysymykseen "Teitkö maalin?" kyllä tai ei
- jos et tiedä, sinulle ei ole kriteeri selvillä
Koulutuksen rakenne
- tavoite pilkotaan osatavoitteiksi
- toiminnan aikaansaaminen
- alkuyleistys
- vihjeen liittäminen
- latenssi
- ärsykekontrolli
- yleistäminen ↓ varsinainen treeni alkaa vasta ärsykekontrollin jälkeen
- siedättäminen
- määrä, kesto ja etäisyys
→ vasta viimeiseksi tulee palkkaamisesta lintsaaminen eli toiminnon määrän lisääminen = satunnainen palkkaus
→ satunnainen palkkaus vahvistaa käytöstä, kunhan sitä käytetään tarpeeksi myöhäisessä vaiheessa (viimeisenä), liian aikaisin tehtynä se vähentää/heikentää/kadottaa sen
Toiminnan aikaansaaminen
- houkuttelu
- toiminnan poimiminen
- toiminnan muotoilu eli shaping
- kohteet
- Opettele houkuttelemaan niin hyvin, ettei sitä tarvitse tehdä kuin 1-3 toiston verran
- houkuttimesta tulee muuten toiminnan vihje
- 1-3 houkuttelukerran jälkeen siirrytään poimimiseen koiran tarjotessa samaa asiaa pienen viiveen jälkeen
- tämä pieni viive saa monet ihmiset houkuttelemaan lisää, mutta siitä pitää yrittää pidättäytyä ja antaa koiran yrittää
- koiran itse tarjoama toiminta ei yleensä ole niin näyttävä ja "valmis" kuin houkuteltu toiminta, mutta se kannattaa muotoilla halutuksi poimimisen jälkeen - Usein videoiden ja seminaarien demokoiria palkataan poikkeavasti/poikkeavista suunnista näytöstarkoituksissa
→ todellinen tehokkain palkkaustapa voi olla ihan jokin muu - Kaikissa eläimissä on sisäinen hyötytalouseläin
- jokainen koira jossain vaiheessa kokeilee tehdä vähemmän ja testaa, kuinka vähän tekemällä palkan voi saada
Vihjeen liittäminen
- Vihje liitetään kun käytös on 80-90% tavoitteen mukainen
- Käytöksen tulee olla riittävän hyvä (lähellä tavoitekäytöstä)
- Käytöksen ei tarvitse olla sujuva
- Tässä vaiheessa mukana ei vielä ole häiriötä, etäisyyttä, kestoa
- Kun toiminto on käskyn alla, se viedään ärsykekontrolliin
- koiran toiminta on ärsykekontrollissa kun vaiheet 1-4 toteutuvat - Esim. seuraaminen = liikkuva kontakti
- jos kontakti tippuu, ohjaaja pysähtyy → uusi kontakti saa ohjaajan taas liikkeelle ja palkkaus tapahtuu liikkeen aikana kun koira ottaa kiinni
→ koira liikuttaa omistajaa kontaktilla
- palkka tulee pääasiassa seuraamisen aikana (hyvästä kontaktinpidosta)
- vihje liitetään vasta kun kontakti pysyy kaikkialla
Fluenssi eli sujuva toiminta
- Käytös joko on tai ei ole sujuva
- Sujuva = erittäin hyvin toimiva käytös
- Varma ja välitön toiminta kaikissa testatuissa tilanteissa
Latenssi
- Kesto käskyn sanomisesta koiran reaktioon
- Esim. koiralla on nopea istuminen ja hidas maahanmeno → yhdistetään (treenataan sekaisin)
→ saadaan molemmat nopeiksi
→ yleistetään nopeutta muihin käskyihin (80 % vanhaa nopeaa, 20 % uutta hidasta)
→ nostetaan hitaan liikkeen osuutta sitä mukaa kun se muuttuu nopeammaksi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti