sunnuntai 6. maaliskuuta 2011

Tommy Wirén: Koiran käyttäytyminen ja koulutus, osa 2

Tommy Wirén
- eläinkouluttaja
- kouluttanut eläimiä työkseen 15 vuotta, pääasiallisena työnä 10 vuotta

- kouluttaa eniten ihmisiä, toiseksi eniten koiria tai lintuja (kanoja)
- oma yritys Trainer's Choice

KOULUTUKSEN TEKNINEN TOTEUTUS

Vahvisteen käytön osa-alueet
  • ajoitus (milloin)
  • vahvistetiheys (menestyksen määrä)
  • kriteeri (vaatimustaso)

Ajoitus
  • Reagoimalla et ehdi, joten on ennakoitava
  • Vahviste tulee antaa täsmälleen halutun käytöksen aikana
  • Koskaan et saa mitä haluat, aina saat sitä mitä vahvistat!
  • Palkkion ajoitus on kouluttajan tärkein taito
  • Vaatii jatkuvaa harjoittelua
  • Yleisin koulutusvirhe
  • Omia mekaanisia taitoja voi harjoitella ennen jokaista treenisessiota eläimen kanssa
  • Mitä tarkemmaksi koulutuksellinen näkö tulee, sen paremmin oppii näkemään, miten myöhässä on
    - Aluksi kouluttajalla on illuusio ajoissa olemisesta, kun on itse vielä tietämätön omista virheistään
  • Nopeutta ja täsmällisyyttä joutuu harjoittelemaan

Vahvistetiheys
  • Vahvista usein
  • Vähintään 12 vahvistetta minuutissa kun asia on uusi
  • Korkea vahvistetiheys vähentää häiriöihin reagoimista
  • Matala vahvistetiheys lisää häiriöihin reagoimista

Kriteeri
  • Vahvista vain
    - kriteerit täyttävä käytös
    - yhtä kriteeriä kerrallaan
    - halutunlaista käytöstä
  • Teitkö maalin? Vastaus on joko kyllä tai ei.
  • Muuta kriteeriä, kun kaksi perättäistä harjoitusta on onnistunut 80 %
  • Kriteeri = yksiselitteinen, yksityiskohtainen vaatimustaso, ei muutu paitsi silloin kuin sitä tarkoituksella nostetaan
  • Tiedät nostaneesi kriteeriä liikaa, jos et pääse palkitsemaan (vahvistetiheys)
  • Nosta koko ajan vähän, ei kerralla paljon

  • Noin 85 % koulutuksessa ilmenevistä ongelmista johtuu ylläolevista seikoista (ajoitus, vahvistetiheys, kriteeri)
    - huom. uuden käytöksen koulutuksen aikaisista ongelmista, ei esim. ongelmakäytöksistä

Tee kouluttamisesta mahdollisimman yksinkertaista
  • Tommylla teemat lenkeillä:
    - 1 teema (=treenattava asia) / 1 lenkki (esim. yhdellä lenkillä treenataan seisomista, toisella maahanmenoa...)
    - määrittely ennen lähtöä kriteereineen
    - tämä on Tommyn koirien ainoa käytännön harjoittelu, muuta käytännön harjoittelua (yleistämistä) ei tehdä
    - Tommy tekee perättäisellä sessiolla 10-15 toistoa, sessioita on yhteensä muutama lenkin aikana
  • Tommy käyttää loppuvaiheen koulutuksessa mieluusti muuta kuin ruokaa
    - ruoka kuitenkin alussa
    - leikin kanssa tiedettävä, milloin ja miten
    - esimerkiksi seuraamisen oltava jo vahva käytös koiralle, jotta leikki ei sotke sitä
  • Loppuvaiheen koulutuksessa vahvistetiheydellä ei ole enää niin suurta merkitystä
  • Tekeminen itsessään nostattaa ruoan arvoa
    - alussa suoritusvire ei ole tärkeä, se voi nousta tehdessä sitä mukaa kun ruoan (tai muun vahvisteen) arvo kasvaa

Tärkeysjärjestys kouluttamisessa
  1. Kouluttajan oma toiminta
    - Miten suhtaudut tilanteisiin?
    - Miten ennakoit tilanteita?
    - Miten toimit koiran näkökulmasta?
  2. Tarkka palkitseminen
    - Mikä toimii palkkiona?
    - Mistä asiasta palkitaan (reaktio/käytös)?
    - Mihin palkitaan (palkkion suunta)?
    - Kuinka monta kertaa?
    - Toteutuuko vahvistetiheys ko. treeneissä?
  3. Apuvälineiden käyttö
    - Mitä välineitä käytetään (kuonopantaa, talutinta, pilliä, naksua)?
    - Miten kyseistä välinettä tulisi käyttää (onko ehdollistettu/yleistetty väline toimivaksi)?
    - Mikä tarkalleen ottaen on reaktio, mihin välinettä käytät?
    - Kuinka suurta tarkkuutta toiminnan vahvistaminen edellyttää?
    - Missä vaiheessa koulutusta välineet ovat tarkoituksenmukaisia?
    → Ei ole hyviä tai huonoja välineitä: niitä käytetään hyvin tai huonosti
    → Väline ei kouluta koiraa, vaan ihminen
  •  Palkkaatko samasta käytöksestä, jonka merkkaat kehulla/naksulla?
    Kun naksautat yhdestä ja palkkaat toisesta, molemmat käytökset kyllä vahvistuvat, mutta palkintoa edeltävä käytös jyrää tavoitekäytöksen.
  • Se, mikä ihmisten mielestä vaikuttaa säännölliseltä vahvistamiselta on usein eläimen mielestä epäsäännöllistä
    - Ihmisetovat vajavaisia, asioita jää vahvistamatta reaktionopeuden ja tarkkaavaisuuden puutteen takia
    - Siksi on aivan turha tehdä vahvistamisesta tahallaan epäsäännöllisempää kuin se jo on
    - Pyrittävä täsmällisyyteen ja yksiselitteisyyteen

Kouluttamisessa huomioitavaa
  • Luo onnistumisen edellytykset
  • Mieti tarkalleen mitä haluat
  • Suunnittele harjoitus etukäteen
  • Kun koulutat, keskity koiraan koko ajan
  • Pidä harjoitukset lyhyinä
  • Kirjaa kaikki ylös
    - Miten pitkän treenin muistat/jaksat kirjoittaa ylös?
    - Yleensä 2 x 30 sek on hyvä treeni, 3 x 30 sek on jo vaikea
    → 3-4 kpl 1,5 min periodia päivässä → minuuttitreenit
  • Tiedä mitä haluat ja mitä et halua
  • Ei pehmeä koulutus, vaan johdonmukainen koulutus
  • Turvallisin ja nopein tapa on R+ & P-

Think plan do!
Jos et onnistu...
  • lopeta koulutus heti!
    - älä anna eläimelle mahdollisuutta oppia ei-toivottuja asioita
  • palaa kohtaan kaksi: plan (suunnittele)
  • tarkista, oletko toiminut suunnitelman mukaan
    - pysy suunnitelmassa
 
  •  Älä rankaise eläintä omista mokistasi
    - omia mokia ovat, jos koira ei opi tai oppii väärin → johtuu huonosta koulutuksesta

Jaksota koulutus
  • Periodit / koulutusjaksot
    - muutama minuutti kerrallaan
    - koulutusjakso koirille 2-5 min
    - (30 sekunnin sessio, 2 minuutin jakso = neljä sessiota/jakso = 4 x 30 s)
    - periodin tulisi sisältää useampi sessio, joiden välissä voi olla pieni tauko
  • Kyse ei ole koiran jaksamisesta vaan ihmisen herpaantumisesta → ihminen ei jaksa keskittyä yhtäjaksoisesti enempää
  • Pätki koulutus pieniin paloihin → helpottaa nousujohteisuuden seuraamista
  • Tarkista menettelytapasi
    - jos käytös pysyy ennallaan 3 sessiota
    - jos käytös huononee kahden ensimmäisen session aikana
  • Jokaisen session jälkeen sinun tulee kysyä itseltäsi: "Olenko nyt parempi kuin aloittaessani?"
  • Jokaisen vahvisteen jälkeen sinun pitää pystyä vastaamaan kysymykseen "Teitkö maalin?" kyllä tai ei
    - jos et tiedä, sinulle ei ole kriteeri selvillä

Koulutuksen rakenne
  • tavoite pilkotaan osatavoitteiksi
  • toiminnan aikaansaaminen
  • alkuyleistys
  • vihjeen liittäminen
  • latenssi
  • ärsykekontrolli
  • yleistäminen                                              varsinainen treeni alkaa vasta ärsykekontrollin jälkeen
  • siedättäminen
  • määrä, kesto ja etäisyys
    → vasta viimeiseksi tulee palkkaamisesta lintsaaminen eli toiminnon määrän lisääminen = satunnainen palkkaus
    → satunnainen palkkaus vahvistaa käytöstä, kunhan sitä käytetään tarpeeksi myöhäisessä vaiheessa (viimeisenä), liian aikaisin tehtynä se vähentää/heikentää/kadottaa sen

Toiminnan aikaansaaminen
  • houkuttelu
  • toiminnan poimiminen
  • toiminnan muotoilu eli shaping
  • kohteet

  • Opettele houkuttelemaan niin hyvin, ettei sitä tarvitse tehdä kuin 1-3 toiston verran
    - houkuttimesta tulee muuten toiminnan vihje
    - 1-3 houkuttelukerran jälkeen siirrytään poimimiseen koiran tarjotessa samaa asiaa pienen viiveen jälkeen
    - tämä pieni viive saa monet ihmiset houkuttelemaan lisää, mutta siitä pitää yrittää pidättäytyä ja antaa koiran yrittää
    - koiran itse tarjoama toiminta ei yleensä ole niin näyttävä ja "valmis" kuin houkuteltu toiminta, mutta se kannattaa muotoilla halutuksi poimimisen jälkeen
  • Usein videoiden ja seminaarien demokoiria palkataan poikkeavasti/poikkeavista suunnista näytöstarkoituksissa
    → todellinen tehokkain palkkaustapa voi olla ihan jokin muu
  • Kaikissa eläimissä on sisäinen hyötytalouseläin
    - jokainen koira jossain vaiheessa kokeilee tehdä vähemmän ja testaa, kuinka vähän tekemällä palkan voi saada

Vihjeen liittäminen
  • Vihje liitetään kun käytös on 80-90% tavoitteen mukainen
  • Käytöksen tulee olla riittävän hyvä (lähellä tavoitekäytöstä)
  • Käytöksen ei tarvitse olla sujuva
  • Tässä vaiheessa mukana ei vielä ole häiriötä, etäisyyttä, kestoa
  • Kun toiminto on käskyn alla, se viedään ärsykekontrolliin
    - koiran toiminta on ärsykekontrollissa kun vaiheet 1-4 toteutuvat
  • Esim. seuraaminen = liikkuva kontakti
    - jos kontakti tippuu, ohjaaja pysähtyy → uusi kontakti saa ohjaajan taas liikkeelle ja palkkaus tapahtuu liikkeen aikana kun koira ottaa kiinni
    → koira liikuttaa omistajaa kontaktilla
    - palkka tulee pääasiassa seuraamisen aikana (hyvästä kontaktinpidosta)
    - vihje liitetään vasta kun kontakti pysyy kaikkialla

 Fluenssi eli sujuva toiminta
  • Käytös joko on tai ei ole sujuva
  • Sujuva = erittäin hyvin toimiva käytös
  • Varma ja välitön toiminta kaikissa testatuissa tilanteissa

Latenssi
  • Kesto käskyn sanomisesta koiran reaktioon
  • Esim. koiralla on nopea istuminen ja hidas maahanmeno → yhdistetään (treenataan sekaisin)
    → saadaan molemmat nopeiksi
    → yleistetään nopeutta muihin käskyihin (80 % vanhaa nopeaa, 20 % uutta hidasta)
    → nostetaan hitaan liikkeen osuutta sitä mukaa kun se muuttuu nopeammaksi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti